نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : چهارشنبه ٢٧ شهریور ۱۳٩٢
نظرات

خاطراتی از مراودات آیت‌الله خامنه‌ای و استاد شهریار

۲۷ شهریور روز بزرگداشت «شعر و ادب فارسی» است. بهانه‌ی این نام‌گذاری، وفات شاعر برجسته‌ی ایرانی، محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) است که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی باید او را «حکیم» خواند. به همین مناسبت آقای علی‌اصغر فردی، شاگرد این غزل‌سرای بزرگ، خاطراتی از مراودات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و استاد شهریار را به رشته‌ی تحریر درآورده است.

* شهریارشناس
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طبق اظهارات خود و با توجه به ذوق ادبی‌شان، از اوائل جوانی و دوران تحصیل در مشهد مقدس با آثار مرحوم استاد حکیم شهریار آشنایی داشته‌اند. نخست این‌که شهریار در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ که دوران تبعید خود را در خراسان سپری می‌کردند، با أجلّه‌ی شاعران خراسان مانند مرحوم نوید، محمود فرخ، گلشن آزادی و غیره معاشر بودند. از همین جهت است که مراودات آیت‌الله خامنه‌ای با أعاظم شعرای مشهد که خود از مداومان انجمن‌های شاخص ادبی مشهد بودند، مزید بر آشنایی ایشان با احوال و آثار شهریار می‌شد. یک بار معظم‌له در دوران ریاست‌جمهوری فرمودند که حین فراغت از دراسات و مباحثات، گاه کنار حوض مدرسه‌ی علمیه‌ی مشهد اشعاری از شهریار را (مخصوصاً «علی ای همای رحمت» را نام بردند) با خود زمزمه می‌کرده‌اند و حتی یادم است که فرمودند معمولاً آن غزل را در دستگاه همایون ترنم می‌کرده‌اند.
http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/10144/C/13890627_0210144.jpg
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نظر این‌جانب از برترین شهریارشناسان معدود هستند که از دیرباز در جریان احوال و آثار شهریار بوده‌اند. بنا به مسموعات نسبتاً دقیقم، ایشان حداقل سه دوره‌ی کامل آثار شهریار را مطالعه‌ی تنقیدی کرده و در حواشی، ملاحظات خود را یادداشت فرموده‌اند. در هر یک از ملاقات‌ها ایشان نکته‌های بدیعی درباره‌ی ظرائف اشعار استاد حکیم شهریار گفته‌اند. در هر یک از دیدارهای عمومی یا فردی با معظم‌له نکته‌هایی را افاده فرموده‌اند که توجه به آن مفاهیم، تعمق در آثار و احوال شهریار را می‌طلبد و مهم‌ترین نکته این‌که شخصیت راستین و پایه‌ی معنوی استاد حکیم شهریار را بهتر از ایشان کسی توفیق ارزیابی نداشته است. ایشان در ملاقات اعضاء و مهمانان کنگره‌ی یکصدمین سالگرد میلاد شهریار در سال ۱۳۸۵، شهریار را با اتّکاء به أدلّه و إقامه‌ی براهین متقن علمی، «حکیم» خواندند.

* این نماز می‌شود أحلی من عسل!
بلاشک می‌توانم بگویم که استاد یک شیفتگی و شوق بی‌بدیلی نسبت به امام و آقا داشتند. پس از انقلاب و تفویض امامت جمعه‌ی تهران به معظم‌له، مرحوم استاد با ایشان آشنا شدند و این آشنایی بلافاصله و شاید از همان اولین نظر به یک علاقه و عشقی بدل شد. استاد اهل عبادت و ذکر دائم بود و جز اخبار و خطابه‌های حضرت امام خمینی به تلویزیون نگاه نمی‌کردند، اما از نخستین هفته‌های نماز جمعه‌ی ایشان، مداوم و تعقیب‌کننده‌ی خطبه‌ها و کل نماز ایشان شدند، اما با چه کیفیتی؟

برچسب‌ها:
نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : سه‌شنبه ۱٩ شهریور ۱۳٩٢
نظرات

آیت‌الله توکل آیت‌الله توکل، استاد اخلاق حوزه علمیه بابل و نماینده یکی از ادوار گذشته مجلس خبرگان رهبری به‌دلیل امر به معروف مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این اتفاق زمانی رخ داد که زن و شوهری خودروی خود را در مقابل منزل آیت‌الله توکل پارک کردند و از خودرو پیاده شدند. آیت‌الله توکل با مشاهده حجاب نامناسب زن به وی تذکر داد، به‌دنبال این تذکر همسر آن زن بدحجاب با این استاد اخلاق درگیر شد و پس از درخواست آیت‌الله توکل از وی برای پایان دادن به غائله، وی اظهار داشت: «دل خوشی از شما ندارم، شما به چه حقی به خانم من بابت حجابش تذکر دادید و...» آیت‌الله توکل در پاسخ گفت: «امر به معروف وظیفه من است، حتی اگر به قیمت جانم تمام شود.» که در این حین این فرد اقدام به ضرب و شتم ایشان کرد.

تحلیل‌ : با اینکه جزئیات این حادثه منتشر نشده، اما در آن چند نکته وجود دارد که اجازه نمی‌دهد از کنار این برخورد وحشیانه ساده گذشت: 1- کسانی که آقای توکل را می‌شناسند، می‌دانند استاد اخلاقی بسیار متواضع و متخلق به آنی است که می‌گوید.

2- ایشان فردی پا به سن گذاشته است که در فرهنگ ایرانی حرمت دارد.

3- آقای توکل از سلسله‌ جلیله سادات است که این گروه به شکل سنتی و تاریخی در نزد مردم ایران محترم و گرامی هستند.

حال پرسش تأمل‌برانگیز این است که ضارب متجاسر با چه انگیزه‌ای این موارد را نادیده گرفته و دست به عمل وحشیانه زده است؟!

منبع : بصیرت


برچسب‌ها: مذهبی و اعتقادی
نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : جمعه ۱٥ شهریور ۱۳٩٢
نظرات

باید ها :


نباید ها : 


نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : شنبه ٩ شهریور ۱۳٩٢
نظرات
یک شرکت تولید آب معدنی در استرالیا برای جلوگیری از اسراف آب، بر روی محصولات خود حدیثی از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) را درج کرده است.
به گزارش «سبک زندگی اسلامی» اخیراً یک شرکت محصولات غذایی در استرالیا در اقدامی تبلیغی برای جلوگیری از اسراف و هدر دادن آب بر روی بطری‌های آب معدنی تولیدِ خود، حدیثی از نبی مکرم اسلام (صلوات الله علیه و آله) در مذمت و نهی از اسراف درج کرده که با بازتاب بسیار گسترده‌ای در این کشور همراه بوده است.
حدیث نبوی‌ای که این شرکت استرالیایی بر روی بطری‌های آب معدنی منتشر کرده آن حدیث معروف است که پیامبر می‌فرمایند: «آب را اسراف نکنید هرچند در کنار نهر جاری باشید.»
 

نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : جمعه ۱ شهریور ۱۳٩٢
نظرات

اخطار و تشکیل پرونده بازدارنده خواهد بود

یک حقوقدان گفت: بدحجابی جزو جرائم مشهود محسوب می‌شود، لذا نیروی انتظامی به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند مستقلا اقدام کند و نیازی به شکایت خصوصی و ورود دادستان ندارد.

"محمدعلی قاسمی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، درباره بندهای قانونی مبارزه با بدحجابی اظهار داشت: ماده 638 قانون اساسی برمبنای یک عنوان کلی در فقه تصویب شده است که براساس آن هر کس در انظار عمومی به انجام عمل حرامی تظاهر کند درصورتی که آن عمل مجازات مخصوص برای آن مشخص نشده باشد حاکم می‌تواند آن فرد را تعزیر کند.  
 
وی افزود: در این ماده قانونی صراحتا همین بحث مطرح شده است و فرد در صورت ارتکاب آن به حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا تا 74 ضربه شلاق محکوم می‌شود.
 
این حقوقدان ادامه داد: در تبصره ماده 638 بحث حجاب مطرح شده که در این مورد دیگر مجازات شلاق وجود ندارد، ولی مجازات حبس از 10 روز تا 2 ماه و یا جریمه از 5 هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی مطرح است.  
 
قاسمی تصریح کرد: تنها ماده قانونی که برمبنای آن می‌توان با بدحجابی برخورد کرد همین ماده است و غیر از آن ماده‌ای در قانون وجود ندارد.  
 
وی با اشاره به ناچیز بودن مبلغ جریمه نقدی گفت: رئیس قوه قضاییه با توجه به تغییر نرخ تورم و کاهش ارزش پول می‌تواند مبلغ جریمه را اصلاح کند.  
 
این حقوقدان صرف برخورد بدحجابی را مهم دانست و تصریح کرد: نوع مجازات اهمیت چندانی ندارد، چرا که جواز قانونی برخورد وجود دارد و همین که با آنها برخورد شده و پس از اخطار نام آنها در لیست قرار گرفته و برای آن‌ها پرونده تشکیل شود به تنهایی می‌تواند حالت بازدارندگی داشته و در تلطیف فضای جامعه موثر باشد.  
 
وی افزود: از آن جا که بدحجابی جزو جرائم مشهود محسوب می‌شود، نیروی انتظامی به عنوان مدعی‌العموم می‌تواند مستقلا اقدام کند و نیازی به شکایت خصوصی و ورود دادستان ندارد.  
 
بدحجابی عملی است که جرم بودن آن قطعی و روشن است و به صورت علنی انجام می‌شود، بنابراین کاملا قابل اثبات بوده و هیچ‌گونه نیازی به تقاضا برای رسیدگی ندارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان


برچسب‌ها: مذهبی و اعتقادی