نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : چهارشنبه ۳٠ تیر ۱۳۸٩
نظرات

در این مطلب قصد داریم به تغذیه و مسائل پیرامون آن اشاره کنیم، چرا که اثرات آن در کیفیت و کمیت زندگی انسان انکار ناپذیر است. انتظار ما از شما این است که نظرات خود را در قالب کامنت نسبت به این موضوع و سلسله مطالب آتی از این دست بیاورید.

به نظر بنده موضوع چاقی آنقدر اهمیت دارد که بتوان بعنوان اولین مطلب در موردش اشاره نمود. یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، چاقی می باشد. چاقی می تواند شامل کل تنه، ناحیه شکم (چاقی سیبی شکل) و ناحیه باسن (چاقی گلابی شکل) باشد.

 

             

 

بطور کلی چاقی سیبی شکل بیشتر در مردان و چاقی گلابی شکل بیشتر در زنان دیده می شود. اما در مورد بعضی افراد این قضیه صادق نبوده و ممکن است بر عکس باشد و حتی بعضی افراد ممکن است به هر دو نوع چاقی بطور همزمان مبتلا باشند.

چاقی شکمی یا سیبی شکل یشتر با بیماری قلبی عروقی در ارتباط بوده و سلامت افراد را به شدت تهدید می کند. برای مبارزه با مشکل چاقی روش های مختلفی به کار می رود و اغلب افراد ورزش و یا پیروی از رژیم های غذایی لاغری را به طور جداگانه اتخاذ می نمایند. ولی رژیم غذایی و ورزش در صورتی موثر و مفید خواهند بود که به همراه هم توسط فرد اجرا شوند و بهترین راهکار برای حل مشکل چاقی تغییر شیوه زندگی است و منظور حذف و یا به حداقل رساندن رفتارهایی است که منجر به چاقی می گردند.

بدین منظور افراد بایستی حتی الامکان فعالیت فیزیکی روزانه خود را افزایش دهند. بطور مثال می توانند قسمتی از مسیر روزانه خود به مدرسه، دانشگاه یا محل کارشان را پیاده طی نمایند. مورد دیگری که برای تغییر شیوه زندگی بایستی رعایت گردد، استفاده از مواد غذایی سالم همچون میوه ها، سبزی ها، لبنیات کم چرب و نیز حذف و یا کاهش مصرف مواد غذایی مضر هم چون فست فوود، نوشابه ها، تنقلات و... می باشد که اغلب این غذا ها پر چرب و غنی از نمک بوده و سلامت افراد را به شدت به خطر می اندازند.

موضوع چاقی را از جنبه های بسیاری می توان مورد بررسی قرار داد اما این آشنایی کلی و اطلاعات ابتدایی برای مبحث اول کافی به نظر میرسد.

نویسنده: مریم نوری – کارشناس تغذیه

 


برچسب‌ها: پزشکی