نویسنده : مهدی نوری
تاریخ : سه‌شنبه ٢٥ آبان ۱۳۸٩
نظرات

نگاهی به حواشی نمایش بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران

فیلم قرآنی «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی در رقابت با سایر فیلم های فصل اخیر اکران سینماها به برتری دست یافت.
درحالی که در ماه های اخیر حضور مردم در سالن های نمایش فیلم به سردی گرایید و حتی فیلم های کمدی نیز به ورشکستگی اقتصادی رسیدند، «ملک سلیمان» توانست به این فضا گرمی بخشیده و آن را بهبود نسبی دهد. به طوری که هم اکنون، این فیلم مذهبی در رأس فروش سینماهای کشور قرار دارد.
عوامل متعددی را می توان در موفقیت نسبی «ملک سلیمان» برشمرد. زیرا این فیلم دارای شاخصه های ممتاز و بی نظیری در سینمای ایران است. «ملک سلیمان» اولین فیلم دیجیتالی تاریخ سینمای ایران است که از پیشرفته ترین جلوه های ویژه سینمایی، مشابه سطح اول سینمای جهان برخوردار است. می توان این اثر را بزرگترین فیلم تاریخ سینمای ایران از منظر پروداکشن (تولید) دانست. ضمن این که اولین فیلم راهبردی سینمای ایران با مضمونی آخرالزمانی است. «ملک سلیمان» روایتی قرآنی از حکومت و مبارزات سلیمان نبی(ع) است که تصویری جامع و کامل از شرایط سیاسی و اجتماعی امروز ایران نیز ارائه می دهد. زیرا محور اصلی محتوای این فیلم، فتنه است.
به همین دلائل، با این که «ملک سلیمان» تبلیغات شهری و تلویزیونی گسترده ای ندارد، اما به دلیل تبلیغات داشتن شاخصه های تکنیکی استاندارد و والا و همچنین تطبیق محتوایی با فطرت انسانی، با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.
چنانکه نتایج نظرسنجی های مختلف نشان از رضایت بیش از 90 درصدی مخاطب از این فیلم دارد. به طوری که در آخرین نظرسنجی که توسط برنامه تلویزیونی هفت انجام شد، 57 درصد از بینندگان این فیلم را عالی و 15درصد آن را خوب توصیف کردند. همچنین براساس نظرسنجی خبرگزاری فارس 75 درصد فیلم را خیلی خوب و 8 درصد نیز آن را خوب دانستند.
نکته قابل تأمل در استقبال مردمی از «ملک سلیمان» حضور بخشی از مردم در سالن های نمایش این فیلم است که کمتر به سینما می روند، یا اصلاً نمی روند. به عبارت بهتر، این فیلم قرآنی سبب آشتی مجدد بخشی از مردم با سینما شده است.
فیلم قبلی شهریار بحرانی «مریم مقدس» نیز با آشتی موقت مردم با سالن های سینما به فروش خیره کننده ای دست یافته بود. شاید بتوان «ملک سلیمان» را پس از مریم مقدس اولین فیلم جدی سینمای ایران در یک دهه اخیر دانست که با استقبال مردمی مواجه شده است.
با این حال «ملک سلیمان» نیز با مخالفانی جدی مواجه است. این مخالفت سازمان یافته محدود به برخی کاستی ها و ضعف های ساختاری اثر نیست. زیرا در عالم هنر به ندرت می توان اثری را یافت که هیچ نقطه ضعفی نداشته باشد. وجود ضعف های اندک در یک فیلم به تنهایی دلیلی برای کارشکنی و مخالفت با یک فیلم نیست.
از این رو می بینیم که برخلاف مردم عادی که استقبال پر شور و گرمی از این فیلم نموده اند، یک جریان خاص بر ضد این فیلم عمل می کند. تا آنجا که تهیه کننده فیلم از اقدامات تخریبی بر ضد اندک تبلیغات شهری «ملک سلیمان» خبر داد و اکثر نشریات تخصصی سینمایی که در انحصار نویسندگان و منتقدان فراماسون و غربگرا هستند، با سکوت از کنار این فیلم مهم گذشتند. این نشریات با اینکه صفحات زیادی را به سایر فیلم های همزمان اکران شده با ملک سلیمان اختصاص داده اند، برای این فیلم قرآنی سهم اندکی را قائل شده اند.
در پایان این که «ملک سلیمان» نشان داد یک فیلم اگر به مخاطب خودش احترام بگذارد و ساختار قدرتمند را با محتوای متعالی در هم آمیزد، می تواند هم به رونق چرخه اقتصادی سینما کمک کند و هم موجب ارتقای آن شود.